کد مطلب:27697
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
چه دلايلي بر شهود فرشتگان بوسيله علي(ع) وجود دارد؟
براي شهود فرشته و اين كه ايمان عليّ ابن ابيطالب(ع) به ملائكه از سنخ ايمان به شهادت بود نه ايمان به غيب ميتوان دو برهان ارائه كرده؛ يكي آن كه رؤيت خدا با چشم دل و حقيقت ايمان مستلزم شهود مظاهر الهي است؛ زيرا علم به سب موجب علم به مُسَبّب ميشود، خواه اين مطلب به اصطلاح حكمت و كلام، يعني نظام علّي و معلولي بيان شود و خواه به اصطلاح عرفان، يعني ظهور و تشأّن و تجلي به اسماء و صفات بازگو گردد؛ زيرا علم به مَصْدر و ظاهر سبب علم به صادر و مَظْهر خواهد بود و ديگري آن كه آن حضرت(ع) درباره كيفيّت غُسل بدن مطهّر رسول گرامي(ص) چنين فرمود: «... ولقد وُلّيتُ غُسْلَه،(ص)، والملائكة أعواني فَضَجّتِ الدار والأفنية، مَلَاءٌ يهبط يَعْرُجُ، و ما فارَقَتْ سَمْعي هَيْنَمةٌ منهم يصلّون عليه حتّي واريناه في ضريحه... .» (نهج البلاغه، خطبه197، بند3).
مطالب فراواني از اين گفتار كوتاه استظهار ميشود:
يكم: اطلاع عليّ بن ابيطالب از معارف فرشتگان.
دوم: خانه و كوي را ضجيج و ناله ملائكه احاطه كرده بود؛ گرچه لابههاي ديگران نيز قابل انكار نيست.
سوم: فرشتگان فراواني در مراسم تجهيز و تغسيل رسول گرامي(ص) حضور يافتند؛ عدّهاي از آنان نازل و هابط ميشدند و عدّهاي ديگر كه قبلاً به مَهْبَط وحي و منزل اهل بيت عصمت و طهارت(ع) هابط و نازل شده بودند عروج و صعود ميكردند.
چهارم: فرشتگان در نماز بر جنازه مقدّس نبي اكرم(ص) شركت كرده بودند.
پنجم: صداي خفّي صلوات و تحيّات عبادي فرشتگان در مراسم نماز بر آن حضرت(ص) به طور مستمر در گوش عليّ بن ابيطالب(ع) طنينانداز بود و هرگز اين صدا قطع نميشد، تا آن كه بدن مطهّر رسول گرامي(ص) به خاك سپرده شد.
بنابراين، بخشي از ملائكه الهي كه در مراسم تجهيز رسول اكرم(ص) حضور يافتند، اصل وجود آنها، ضجيج و ناله آنان، هبوط و عروج آنها، كمك كردن آنها در غسل ،شركت كردن آنان در نماز، تصليه و تحيّت بر رسول گرامي(ص) همگي معلوم و مشهود عليّ بن ابيطالب(ع) قرار گرفت. بنابراين، ايمان آن حضرت به ملائكه و شئون ياده شده آنها از سنخ ايمان به شهادت بوده است، نه ايمان به غَيْب.
: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.